מאז אותה פעם ראשונה שנכנסתי למטבח יש לי סיפור אהבה מעט אובססיבי לספרי בישול. הדבר הראשון שאני מחפש בכל מטבח חדש שיוצא לי להכיר – הוא מדף ספרי הבישול. אני צורך אותם כמו ספרי קריאה מותחים ומרתקים, בעלי טעם וריח, שברור בסופם מי הרוצח – הכולסטרול…

הם יכולים להיות ספרי מסע לטעמים של ארצות רחוקות, ספרי נוסטלגיה לזמנים רחוקים ולפעמים אפילו ספרים של מדע מדויק. ככל שגדלתי התחלתי לצבור לי ספרי בישול. אני חושב שלא היה יריד שבוע הספר שיצאתי ממנו ללא ספר בישול, ולעיתים כמה מהם. זה יצר לי במהלך השנים ספריית ספרי בישול די מופרעת בגודלה. במהלך הגרושים נאלצתי לותר על רוב המדף ההוא, אבל הצלחתי לקחת לעצמי מעט מן הספרים החביבים עלי.

עם השנים גיליתי שאני מתחבר יותר לספרים של בשלנים מסוימים. דוקא לא רות סירקיס המיתולוגית (אם כי "פפריקה" הוא מדהים) או אהרוני הסלבריטי, אף כי כבודם במקומם מונח. הספרים שלקחתי איתי באותו יום של גירוש ומנוסה היו הספרים של גיל חובב ושרי אנסקי. שניהם בשלנים שונים מאד, אבל כותבים דומים. מתכון שלהם הוא חלק מסיפור, מאוירה, מנקודת זמן וזה תמיד הופך את האוכל ליותר משמעותי ואפילו טעים יותר. הם הפכו סוג של חברים קרובים שלי, שאני יודע עליהם הרבה – למרות שהם לא מכירים אותי. באופן טבעי שאפתי לפגוש אותם גם בעולם "האמיתי". לא משהו סטוקרי, רק למפגשים חטופים בירידי הספרים, אז כמובן שיש לי ספרים חתומים של שניהם. ואכן לא התאכזבתי מהם, הם היו שניהם נחמדים מאד גם "בחיים האמיתיים".

שניהם בעצם בישרו בספרים שלהם את העולם הממשמש ובא של בלוגי הבישול, כן, כמו זה שלי. בלוגים שהם אמנם מצע לפרסום מתכונים ורעיונות בישול, אבל לא פחות מכך חויות וסיפורים. עם הזמן מצאתי לי כמה בלוגי בישול שחביבים עלי ואני מחכה בקוצר רוח לכל מתכון חדש.

העוגה הנהדרת הזו היא גרסה טבעונית של מתכון מהבלוג של עלמה, שאם אתם לא מכירים – רוצו מהר. הבלוג אמנם לא טבעוני, אבל מאד טבעוני פרנדלי. וחוץ מזה, המתכונים שם הם לא העיקר. זו הכתיבה הנהדרת שתמיד מושכת אותי לשם וגם הדברים הנוספים, למשל הסרטון האלמותי הזה בו היא מסבירה איך להכין את העוגה:

מצרכים:

בסיס העוגה:

  • 2/3 כוס סוכר (120 מיליליטר)
  • 1.5 כוסות קמח (300 מיליליטר)
  • 2 כפיות אבקת אפיה (שקית אחת)
  • גרידה מ-1 לימון
  • חצי כוס חלב סויה (100 מיליליטר)
  • רבע כוס שמן (50 מיליליטר)
  • 2 כפות חומץ
  • 1 כפית תמצית וניל
  • 6  שזיפים אדומים

לפירורים:

  • 3/4 כוס קמח (150 מיליליטר)
  • 4 כפות סוכר
  • 50 גר' מרגרינה בטעם חמאה חתוכה לקוביות
  • כפית שטוחה קינמון

אופן ההכנה:

מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות.

מערבבים בקערה את כל החומרים היבשים של בסיס העוגה (קמח, סוכר, אבקת אפיה וגרידת לימון) עד לאחידות ולאחר מכן מוסיפים את הנוזלים (חלב סויה, שמן, חומץ ותמצית וניל). אמור לצאת לכם בצק נוזלי אך עדיין צמיג.

משמנים היטב תבנית או מכסים אותה בניר אפיה ומורחים את שכבת הבצק בשכבה אחידה.

פורסים את השזיפים לפרוסות דקות, עגולות או חצי עגולות לבחירתכם, ומניחים על הבצק שתי שכבות של פרוסות שזיפים. אם תרצו עוגה חמצמצה יותר אפשר להשתמש בשזיפים קשיחים, אבל גם שזיפים רכים מאד, שכבר לא נעים לאכול, יתאימו לעוגה.

עכשיו מערבבים את כל חומרי הפרורים ביחד בקערה. מקפידים שהמרגרינה תהיה קרה מאד (כדאי לקרר קצת במקפיא לפני העבודה איתה).

לשים ביחד את כל החומרים עד שנוצר בצק פירורי.

מפזרים את הפרורים כך שיכסו את כל שכבת השזיפים.

עתה מכניסים את העוגה לתנור ואופים כארבעים דקות, עד שהפרורים מזהיבים מעט וקשיחים למגע והעוגה מפסיקה לרטוט.

העוגה תחזיק היטב גם מחוץ למקרר, אבל בתוכו היא תחזיק יותר זמן (אם היא לא תחוסל בו ביום).

»

  1. עלמה הגיב:

    שלום שלום ותודה רבה על הפרגון ועל הטבעון. באמת הרבה זמן כבר מבקשים ממני לטבען את מתכוני האפייה בבלוג, ואני לומדת את הנושא (לאיטי). בכל אופן, תודה ולהתראות שוב בשמחות טבעוניות!

  2. נועה הגיב:

    מעולה. תודה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    המתכון נראה מעולה, אבל יש לי שאלה. אפשר להחליף את החומץ במשהו אחר? בננות אולי?

  4. יעל הגיב:

    המתכון הזה ממש טוב !! תודה ! אני שדרגתי את המתכון עם קמח מחיטה מלאה, וגם הוספתי על כל כף חומץ, כפית אבקת סודה לשתייה, וכך העוגה תפחה. יצא טעים מאד !

  5. מיכל הגיב:

    שלום לך.ניתן להמיר את חלב הסויה בחלב אחר? כמו חלב שקדים?

  6. liat הגיב:

    מעולה תודה (:

  7. ,nh הגיב:

    תודה רבה על המתכון, זו עוגה איכותית וטעימה, עשיתי אותה כבר המון פעמים והיא הפכה להיות המועדפת עלי. פעם אחת במקום לשים את הפרורים מעל עשיתי שתי וערב מעל השזיפים, נתן לעוגה מראה יפיפה ומגרה.
    שוב תודה רבה
    תמי

  8. טבעונית הגיב:

    שאלה האם אפשר להחליף את המרגרינה ? ואם כן במה? תודה!

  9. דורית הגיב:

    יצא מעולה! תודה
    שדרוג נוסף (לפי מתכון של אמא שלי): את השזיפים החמוצים החתוכים הנחתי בקערה עם כ-2 כפות סוכר עד שהשזיפים מגירים מיץ. את המיץ הזה שפכתי על העוגה החמה המוכנה

  10. מיכל הגיב:

    הי, האם ניתן להחליף את הקמח הלבן בקמח כוסמין?

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    יצא מעולה ממש!הכנו כבר כמה פעמים עם הטיפ של השרייה בסוכר.תודה רבה

  12. תמר הגיב:

    הכנו ויצא טעים מאוד

להשאיר תגובה

